Teremtésvédelem

Teremtésvédelemmel kapcsolatos hírek, információk

Környezetvédelmi hírösszefoglaló

2022. július 01. 11:47 - Pulai Zsolt

2022. június 30.

Blogunkban (általában) hetente kétszer olvashatják a környezet- és természetvédelem, a fenntarthatóság témakörével kapcsolatos hírek, elemzések rövid, lényegre törő tartalmi összefoglalóját. Főbb forrásaink az országos napilapok: a Népszava (Nv), a Magyar Nemzet (MN), a Magyar Hírlap (MH) és a Világgazdaság (VG), illetve ezek online változata, valamint számos internetes portál, köztük a greenfo.hu, valamint az index.hu és a hvg.hu zöldrovata.

ÖKOPOLITIKA

Magyarország elkötelezettségét hangsúlyozta Kövér László házelnök a nemzetközi fenntartható fejlődési, környezetvédelmi és éghajlatvédelmi közös célok kitűzése és megvalósítása érdekébe az Országházban tartott magyar-vietnámi jogalkotási szemináriumon. Az éghajlatváltozás elleni fellépés az egész világ egyik legsürgetőbb feladata. Magyarország támogatja az Európai Unió által megemelt 2030-as ambíciószintet, azonban nem mindegy, végső soron kik fizetik meg ennek a költségeit. (MN 28)

Ürge-Vorsatz Diána szerint a mostani piaci mechanizmusok nem engedik a szinten tartott működést. Kötelező nőni. Eladni az embereknek, ami soha nem kellett volna nekik, egy rakás marketinggel lenyomni a torkukon. Külön jó pont, ha függőséget okoz a termék. Tarthatatlan a gazdagok és szegények közötti szakadék, ami ráadásul egyre nő. Amíg létezik ez a szakadék, nem tudunk semmilyen globális problémát megoldani. Az elektromos járműveket támogatva annyit érünk el, hogy nekik olcsóbb lesz a közlekedés, és még többet fognak kocsival menni, míg azok a szegényebbek nyögik majd az energiaválságot, akik örülnek, hogy van egy 20 éves dízeljük. (Nv 25)

Bart István, Csernus Dóra, Csóka Gergely, Kelemen Ágnes, Kis Anna, Lehoczky Annamária, Szolnoki Ádám, Ürge-Vorsatz Diána, Vigh Péter és Zsótér Márton Gelencsér András cikkére válaszolva úgy vélik, hogy az összeomlásnak valós esélye van, de nem elkerülhetetlen. A legjobb elérhető tudományos eredmények alapján számos területen tudnánk változtatni a mostani fenntarthatatlan és pusztító civilizációs berendezkedésünkön, azonban a kilátástalanság sugalmazása épphogy fenntartja a jelenlegi állapotot, kihúzza az érdemi cselekvés alól a talajt, befelé fordulásra és saját védekezésre ösztönöz csupán, és ezáltal pont felgyorsíthatja az összeomlás felé vezető folyamatokat.

A technológiaváltás jelentősége nagy, azonban a túlfogyasztás jelenti a problémák gyökerét. A fenntarthatatlan igényeket nem lehet fenntarthatóan kielégíteni. a technológiák, csak úgy, mint az energiahatékonyság vagy a körforgásos gazdaság, mind a megoldás építőkockái. Hatékonyságuk, anyagigényük már a múltban is sokat fejlődött, és joggal feltételezhető, hogy a jövőben is fog. A megoldás ezek együttes hatásától, illetve az egyének és a társadalom cselekvéseitől együttesen várható. (24.hu)

KÖZLEKEDÉS-ÖKOLÓGIA, LEVEGŐTISZTASÁG, ZAJVÉDELEM

A bio- és szintetikus üzemanyag-gyártásban érdekelt számos nemzetközi szervezet közös fizetett hirdetésben állt ki a belső égésű motoros járművek kilátásba helyezett betiltása ellen. Miért kell jogszabállyal korlátozni a karbonszegény és megújuló alapú üzemanyagok használatát a közlekedés bármely szektorában? A közlekedési szektor klímasemlegességének elérésében elengedhetetlen szerepe van a megújuló és karbonszegény üzemanyagok által nyújtott meglévő és versenyképes technológiának. Az elektromobilitás, a hidrogénhajtás, a megújuló karbonszegény folyékony üzemanyag ma már mind valóság, rendelkezünk ezekkel a technológiákkal és szükségünk van mindegyikre!

A belső égésű motorok végleges betiltásával még megfizethető áru kisautók eltűnnek a piacról. Tegyük klímasemlegessé a belsőégésű motorokat! Biztosítsunk egy igazságosabb társadalmi átmenetet, amelyben nem az alacsony jövedelmű állampolgárok támogatják a gazdagabbakat, akik megengedhetik maguknak a drágább, új elektromos járművek megvételét! Tartsuk fenn a belsőégésű motorok területén az európai autóipar vezető szerepét, és védjük meg ezzel az uniós országokban munkahelyek százezreit! (MN 27)

Jost Lammers, a müncheni repülőtér vezérigazgatója bírálta, hogy a ma még igen drága szintetikus kerozin bekeverési kvótáinak folyamatos növeléséről rendelkező Fit for 55 csomag szigorúbb éghajlatvédelmi követelményei nem vonatkozhatnak az Európán kívüli légitársaságokra. ezzel a forgalom az uniós repülőterekről az Európán kívüli helyszínekre, Törökország és az Öböl-menti országok repülőtereire helyeződik át. A bajor tartományi kormány szintetikuskerozin-gyártó üzemet kíván létrehozni. Hamburgban Green Fuels Hamburg néven egy energiaszolgáltatóból, az Airbusból és egy vegyipari vállalatból álló konzorcium kíván termelőüzemeket létesíteni. A tervek szerint nagyméretű elektrolizáló üzemet építenek tengeri szélenergia felhasználásával zöldhidrogén előállítására. A második üzemben kerozint állítanak elő zöldhidrogénből, szintetikus eljárással. Jelenleg Hamburg kínálja a legjobb feltételeket a projekthez, részben a tengerparti szélturbinákhoz való közelsége miatt, részben a világ egyik vezető légiközlekedési helyszíneként. (MN 28)

Kanász-Nagy Máté (LMP) a dugódíj minél előbbi bevezetését sürgette Budapesten, mert a túlzott autóhasználatot vissza kell szorítani az életminőség javítása érdekében. Szerinte a dugódíj nem egy sarc, hanem forgalomszabályozási eszköz. Ahol bevezették, csökkent az autós forgalom, élhetőbbé, zöldebbé váltak a városok, emellett a belvárosban élőknek is joguk van a csendes, nyugodt környezethez. Fürjes Balázs államtitkár szerint amíg ez a kormány hivatalban van, nem lesz dugódíj. A kormány nem akarja nevelni az embereket, nem akarja megmondani, hogyan éljék az életüket, mivel közlekedjenek. A probléma valós, de nem helyes azoknak a külső kerületekben, vagy az agglomerációban élőknek a megsarcolása, akik például munkába járáshoz használják az autót. Autóval közlekedni nem deviancia. (atv.hu)

A szmogrendelet módosítását is tárgyalja a fővárosi közgyűlés. Ennek értelmében a szmogriadó eddig meglévő korlátozásait kibővítenék, így ilyenkor az Euro 3-as besorolású járművek nem közlekedhetnének. Ez a meglévő korlátozásokkal együtt a fővárosi járműállomány felét érintené. (MH 28)

Ürge-Vorsatz Diána szerint nem új dolgokat kell létrehozni, hanem a meglévőket átalakítani. Közlekedési szolgáltatásokat kellene árulni. Egyre több az online vásárlás, és minden cég külön furgonnal szállít. Tele van velük a város fölöslegesen. Legyen egy városi logisztikai cég, azzal kell szerződni, és máris jobban lehet optimalizálni a szállításokat. Jelentősen csökkenne a forgalom, kitisztulna a levegő, és sok pénzt takarítanánk meg. (Nv 25)  

KLÍMAVÁLTOZÁS, ENERGIATAKARÉKOSSÁG

Míg 1971 és 1990 között az ország délkeleti részét leszámítva nem voltak tartós hőhullámok, az elmúlt húsz évben országos átlagban évente két napra lehet számítani. A tavalyi már három-négy nap volt az országos átlag, míg az Alföld közepén 13 napot jelentett. A legextrémebb év 2012 volt, akkor az országos átlag 18 nap volt. (Nv 29) A Bonnban rendezett találkozón sem tudtak megegyezni a tárgyaló felek, miként és mekkora összeg illeti meg a fejlődő országokat, amelyek amiatt követelnek kártérítést, mert szerintük sokkal jobban megszenvedik a klímaváltozás következményeit, mint mások. Az Egyesült Államok és az Európai Unió továbbra sem szeretne kártérítést fizetni. (Nv 29)

Ürge-Vorsatz Diána szerint Európa épületállományának nullenergiásra alakítása üzlet, csak el kellene végre fogadni, hogy nem tárgyakat kell eladni, hanem szolgáltatásokat. Nem mennyiséget, hanem minőséget. (Nv 25) Már rövid távon is negyedével csökkentené a fővárosi önkormányzat az alá tartozó intézmények energiafelhasználását. Tízezer közterületi lámpába tesznek LED-es égőket, az idős és beteggondozást végző intézmények kivételével korlátozzák a légkondicionálás mértékét is. 2030-ig 40 százalékkal csökkentenék a város károsanyag-kibocsátását. (Nv 28)

Újranyithatja nemrég bezárt széntüzelésű erőműveit Franciaország. Hollandia, Németország és Ausztria is üzembe helyezi szénerőműveit, majd később több ország, köztük Románia is csatlakozott hozzájuk. (VG 28)

Elhibázottnak tartja az üzemanyag árának rögzítése Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke. Szerint ez növeli az üzemanyag-fogyasztást, még inkább növekszik a szén-dioxid-kibocsátás, még közelebb hozva a globális környezeti katasztrófát. Növekszik a légszennyezés és a gépjárművek területfoglalása, miközben Magyarországon – lakosságarányosan számítva – kétszer annyian halnak meg a rossz levegő miatt, mint az EU-ban, és a leburkolt, beépített területek aránya rohamosan növekszik. Azok a vállalatok, amelyek sok üzemanyagot használnak fel, sok támogatást kapnak, ami rontja az üzemanyag-hatékonyabb vállalatok piaci esélyeit (pl. közúti fuvarozók kontra vasút vagy helyi termelők kontra távoli helyekről származó import). (merce.hu)

MEGÚJULÓ ENERGIA

Anisits Ferenc, a BMW korábbi fejlesztési vezetője szerint a folyamatos áramtermelés biztosítására a megújuló energiaparkok telepítése mellett párhuzamosan további hagyományos erőművek építése elkerülhetetlen az időszakos áramtermelési szünetek áthidalására. A két rendszer párhuzamos működtetésére Németország és Dánia a negatív példa, ahol a megújuló energia részesedése a legnagyobb és egyúttal a legdrágább is az áramtermelésben a világon. Ha túltermelés lép fel a megújuló energiatermelésben, akkor tárolás nélkül a termelt áram veszteségként jelentkezik. Megoldás legfontosabb feltétele a megújuló energia tárolása hidrogénben. A második feltétel az áramhálózat teljes átépítése úgynevezett digitális hálózattá, ahol minden termelő és fogyasztó digitális kölcsönös adatszolgáltatásban összehangolva együttműködik. Ez hosszú távon megvalósítható, rendkívül költséges, de az egyetlen értelmes koncepció. (MH 28)

A 24 pályázóból 12 nyert támogatást a Metár-tenderen. A támogatás átlaga 25,16 forint volt kilowattóránként. A nyertesek együtt 271 megawattnyi akkumulátoros villamosenergia-tároló építését is vállalták. (VG 27)

TERMÉSZETVÉDELEM

Július 30-án tartják a pilismaróti kavicsbánya beruházás környezetvédelmi engedélyének újratárgyalását, miután a Kúria az elsőfokú eljárás lefolytatására kötelezte a bíróságot, mivel az indoklás szerint az ombudsman nem kapott lehetőséget a perbelépésre, miközben az ügy környezetvédelmi jellege miatt ezt meg kellett volna adni neki. Kozma Ákos biztos később azonban arról tájékoztatta a bíróságot, hogy mégsem kíván perbe lépni. A Dunakanyar Kultúrtáj és Környezetvédelmi Egyesület által a biztosnak címzett levél szerint az ügy erősen az ombudsman tárgykörébe tartozik, mivel egy egész régióra kihat, és sérül az egészséghez való jog, az egészséges környezethez való jog, a nemzet közös öröksége is. A Kúria döntésével, a perbelépés lehetőségével élve ténylegesen fel lehetne lépni a jövő nemzedékek érdekében. Ez a későbbiekben precedenst teremthetne és a magyar ombudsmani hivatal nemzetközi megítélésben is pozitív szerepet tölthetne be.

Bándi Gyula korábban több konferencián is beszélt az emberi jogokról, a biztonságos, tiszta, egészséges, fenntartható környezethez való jogról, s úgy fogalmaz: „az alapvető emberi jogok nem értelmezhetőek az egészséges környezethez való jogtól, illetve a környezet védelmétől elkülönülten, mint ahogy sem a gazdaság, sem pedig a társadalom nem működhet hosszabb távon a környezet védelmét figyelmen kívül hagyva. A jövő nemzedékek érdekeinek védelme, jogai a jelen nemzedékek esetében kötelezettségként jelennek meg. Ennek lényege, hogy a jelen generáció képviselői nem használhatják korlátozás nélkül a rendelkezésre álló javakat, figyelemmel kell lenniük a jövő nemzedékek méltányos érdekeire.”

A civilek arra kérik Kozma Ákost, hogy a perben érdekelt félként szólaljon fel Pilismarót és az egész Dunakanyar lakosságának, a jövő nemzedékének, valamint a természeti kincseinek védelme érdekében, szólaljon fel a kavicsbánya, mint környezetet károsító beruházás ellen. (merce.hu)

VÍZÜGYEK, SZENNYVÍZ

A hétvégén a déli parton is látványosan jelentkezett a kékalgáknak köszönhető összefüggő zöld fonalréteg. Vörös Lajos, a Balatoni Limnológiai Kutatóintézet kutató professzor emeritusa szerint megjelenésükkel arra reagáltak, hogy a Balaton vízhőmérséklete 20 fok fölé emelkedett. Már nemcsak a Szigligeti-, a Keszthelyi-medencében emelkedett az algák biomasszáját kifejező a-klorofill koncentrációja. A szélnek köszönhetően az egybefüggő algaréteg szertefoszlott a vízben, nem szaporodtak tovább, koncentrációjuk jelenleg a megengedett érték egyharmada.  Ez azonban nem azt jelenti, hogy a jelenség nem köszön vissza újból. (Somogyi Hírlap)

Az édesvízi biodiverzitás jobb védelmének elősegítése érdekében egy, az Ökológiai Kutatóközpont munkatársai által vezetett nemzetközi kutatócsoport elemzést készített, amelyben rangsorolták az európai kontinensen található vízgyűjtőket természetvédelmi értékességük alapján, majd ezen értékességet összevetették a területi védelemmel is. Az egyes fajokat más-más súlyokkal vették számításba szintén az IUCN által meghatározott veszélyeztetettség, valamint terjedőképességük alapján. Minél veszélyeztetettebb egy faj, illetve minél kevésbé képes terjedni, annál nagyobb súllyal szerepelt. A legfontosabb területek többsége a mediterrán félszigeteken található, de a magyarországi vízgyűjtők is kiemelt értéket képviselnek. Az értékességet nézve Magyarország a harmadik helyen szerepel Európában.

A kutatók kiszámolták azt is, hogy a természetvédelmi értékesség mennyire van átfedésben a védett területek jelenlegi hálózatával. Európa nagy részén a helyzet jónak mondható, bár elég nagy a szakadás keleti/déli és nyugati/északi országok között. Európai léptékben a védett terület hálózat bővítése az édesvízi biodiverzitás szempontjából kiemelt Balkán-félszigeten lenne a legfontosabb, de Ukrajna és Oroszország is bővelkedik magas értékű, de alacsony védettségű területekben. (origo.hu)

ÉPÍTETT KÖRNYEZET, MŰEMLÉKEK

Az ÉVOSZ Környezettudatos és Szerelt Technológiás Szakmai Tagozat tagvállalatainak támogatásával pécsi egyetemisták mintaháza lett első helyezett az emberközpontú belsőépítészet kategóriában a Solar Decathlon Europe 2021 versenyen Wuppertalban. A pécsi egyetemisták egy létező városi foghíj ötszintes beépítési lehetőségét dolgozták ki. A tájolás, a szigetelés és a gépek méretezése olyan jól sikerült, hogy két napelemtáblát le kellett kapcsolni, mert egyébként pluszenergiás lett volna az épület. (vg.hu)

Szerkesztette: Krómer István, TÜPOSZ Kiadói-, Reklám- és Szolgáltató Betéti Társaság
A Környezetvédelmi hírösszefoglaló az ITM támogatásával jelenik meg.

komment
Címkék: szemle
süti beállítások módosítása