Teremtésvédelemről akkor beszélhetünk, ha nem elsősorban azért óvjuk és gyógyítjuk a természetet mert ezzel magunkat védjük: ezt a józan paraszti eszünkkel is így kellene tennünk. A teremtésvédelem nem egyszerűen okosság – több annál!
Nem is elsősorban azért óvjuk és gyógyítjuk a természetet, hogy ne ártsunk a természet károsításával a többi embernek: ezt a szolidaritás, a humánum is így kívánná. A teremtésvédelem nem egyszerűen igazságosság - több annál!
Teremtésvédelemről akkor beszélünk, ha a természetet olyan ajándéknak látjuk, amelyet egy nagyon szeretett személytől kaptunk, s emiatt óvjuk, védjük, gyönyörködünk benne. Teremtésvédelem az, amikor szeretettel bánunk az ajándékkal, mert a szeretett ajándékozót látjuk benne és mögötte.
A teremtésvédelem tehát: szeretet! A teremtésvédelem célja a Teremtő és teremtményi iránti szeretetünk gyakorlása.A teremtés-védő ember akkor sem pusztít, kínoz, szennyez, ha ezzel nem idézne elő fenntarthatatlan helyzetet. A teremtés-védő ember akkor sem rombol, irt, tékozol, ha ezzel nem károsítana senki mást. Azért nem, mert az élő teremtmények irtása, pusztítása, kínzása a szeretet ellen való. Azért nem, mert a talaj, a víz, a levegő, a földi tájak és a kozmosz szennyezése, kimerítése, megterhelése a szeretet ellen való.
Mégis: a teremtésvédelem nem elsősorban arról szól, hogy mit nem teszünk a világgal és a világban.
A szeretet nem merülhet ki abban, hogy nem ártunk.
A szeretet gyönyörködik, gyógyít, éltet és gondoz.
A szeretet nem lankad el, sem kedvét nem veszti a reábízottak szolgálatában.
A szeretet türelmesen elviseli a többi teremtményt, amelyek ugyanúgy Isten akaratából élnek, mint mi magunk.
A szeretet jó a növényekhez és állatokhoz, az emberekhez, a tájakhoz, a vizekhez, és minden létezőhöz.
A szeretet nem féltékeny a többi teremtményre, nem sajnálja tőlük az életteret, és az élet, a lét lehetőségét.
A szeretet nem csak a maga javát keresi, nem törekszik kizárólagosságra.
A szeretet nem többet akar, hanem jobbat, tökéletesebbet. Ez a fejlődés lényege.
A szeretet óvja, el akarja tanulni, és gyakorolni akarja a természet harmóniáját, egyensúlyát, megbízhatóságát. Ez a fenntarthatóság lényege.A fenntartható fejlődés tehát nem célja a teremtésvédelemnek, hanem következménye.
Dr. Zlinszky János